Mávání, tleskání a ukazování

Tleskání, mávání a ukazování je jen několik nových triků, které najdete v rukávech dupaček vašeho dítěte.

Děti začnou komunikovat dlouho předtím, než řeknou jediné slovo. Od prvních úsměvů až po první zvuky jsou neverbální komunikační schopnosti vašeho dítěte na cestě od narození, a to z dobrého důvodu: Chce, aby bylo vyslyšeno, zejména vámi! Jak se vyvíjí motorické ovládání vašeho dítěte, zjistí, že jeho malé ručičky a prsty jsou ve skutečnosti důležitými nástroji pro neverbální komunikaci. To je pravda: Mávání, tleskání a ukazování nejsou jen roztomilé triky, jsou to přirozené další kroky v její rostoucí schopnosti komunikovat.

Kdy to očekávat: Někdy kolem 9 měsíců vás odmění mávnutím rukou – a ať už jde o královské gesto nebo vtipnou, ptačí podobu, tento nový pokus o komunikaci je oslavou.

Do 12 měsíců je většina dětí schopna ukázat na věci, které je zajímají – a i když se to nemusí zdát jako velký problém, rozhodně to tak je. Ukázáním ukazuje vaše dítě: „Hej mami! Něco vidím a chci, abyste to viděli také! “ Odborníci tomu říkají „sdílená pozornost“ a je to významný milník ve vývoji. A vaše dítě nebude jen ukazovat na naznačení věcí, které se jí líbí a chce, aby se vám také líbily – i když je to dost působivé. Poukáže také na to, aby naznačilo akce, které chce udělat, co chce, co si pamatuje, a dokonce i věci, které tam už nejsou … což vysvětluje, proč stále ukazuje na strom, kde kdysi viděla veverku.

Jak pomoci vašemu dítěti to objevit: Modelování těchto akcí pro vaše dítě je nejlepší způsob, jak podpořit jeho neverbální komunikační dovednosti. Držte jej za ruce, spojte je a řekněte: „Tleskej, tleskej.“ Pohybujte jeho rukou ve vlně a řekněte: „Zamávej dědečkovi!“ Hraní prstových her, jako je toto malé prasátko – s rukama, které mu pomáhá dělat akce, zatímco zpíváte – také naučí vaše dítě důležitému konceptu pohybu koordinovaného s významem. „Oči-nos-ústa“ je další výuková hra, která kombinuje akci s komunikací: Vezměte obě ruce dítěte do svých, dotkněte se jednoho z vašich očí, pak obou do nosu, pak do úst (kde končíte polibkem) , pojmenování každé funkce, jak se pohybujete: „oči, nos, ústa, polibek.“

Motivujte jeho ukazovací schopnosti ukazováním na předměty, které oba vidíte a uznáváte: „Je to pejsek na chodníku? Je to pták ve vzduchu?“ Položení ruky na jeho, aby ukazovalo prsty stejným směrem, také pomáhá posílit fungování ukazování. Jakmile vás uvidí ukazovat na něco, co si pamatuje a rozpoznává, bude to chtít také ukázat! Když na něco ukáže, instinktivně mu to pojmenujete, což mu do slovníku přidá slovo za slovem. Přestože tato nová slova ještě docela neopakuje, ukládá je v mozku, aby je mohl později hláskovat.

Nezapomeňte, že se jedná o další stavební kámen jazykového vývoje, který vytváří základ všeho od záchvatů vzteku batolete až po dospívající teenagery. Je to také další známka rostoucího vztahu vašeho dítěte s okolním světem – učí se, že jste v jeho životě samostatnou (ale tak důležitou!) Osobou. Takže se divte těm rušným dětským rukám!

S čím nemusíte dělat starosti: Do 9 měsíců je většina dětí schopna tleskat a mávat – i když váš prcek ještě tleskání nezvládl, není důvod k poplachu. Jen udržujte komunikaci plynulou a procvičujte všechny ty důležité hry s prsty a mělo by se tam dostat na vlastní vývojové časové ose.