Rozvíjení představivosti vašeho dítěte je zábavnější než nejlepší animák, který kdy vytvořili – jen se dívejte!
Hraní je úkolem vašeho dítěte na plný úvazek – a není nic jiného, co by ho dost dobře vedlo k fyzickému i intelektuálnímu rozvoji. Hraní učí řešit problémy (Co může použít k pořízení snímku? Co musí udělat, aby byl Méďa připraven do postele?).
Nejen, že dává vašemu dítěti způsob, jak zjistit své pocity, ale také mu pomáhá porozumět světu. Vytváří empatii, protože vaše batole (někdy doslova) se vžije do kůže někoho jiného (ať už je to rodič, učitel, farmář nebo princezna). A když na scénu vstoupí další děti, nastane úplně nová vrstva složitosti (Kdo hraje, jakou roli? Co když Hanna nechce být tátou, nebo vůbec hrát si na rodinu?), Jak se vaše malé učí komunikaci , sociální dovednosti a umění vyjednávat.
Předstírací hra, někdy označovaná jako symbolická hra, imaginativní hra, dramatická hra, také zavádí koncept, že jedna věc může „být“ druhou – obrovský skok v chápání vašeho dítěte. Koneckonců, čísla a slova jsou jen klikyháky a řádky, které zastupují matematiku a jazyk. A pokud ve hře předstírání může být něco něčím jiným, pak vaše batole může být … cokoli chce! Hra je samozřejmě zábavná, ale také je učí odvaze a zvědavosti.
Můžete očekávat následující:
Mezi 18. a 24. měsícem začne mnoho batolat hrát své první hry „předstírat“ hraním každodenních akcí, které viděli u dospělých – jako je telefonování, oblékání a odemykání dveří pomocí klíčů.
Do 24 měsíců bude vaše batole s největší pravděpodobností vykazovat známky „reprezentativního myšlení“ a „symbolického myšlení“ – jinými slovy, jeden předmět (jako banán) může začít zastupovat jiný (jako telefon – vyzvánění, kdo volá na banánový telefon!). V tomto věku může vaše batole začít hrát s panenkami, jako by byly „skutečné“: krmit je, ukládat je do postele a dávat jim role, aby mohly hrát. Vaše batole by také mohlo hrát hraní sama, předstírat, že spí, předstírat, že řídí auto, nebo předstírat, že je maminkou nebo tátou, aby dala své dětské panence láhev.
Ve věku od 2 do 3 let začne vaše batole ve své hře projevovat stále složitější reprezentační a symbolické myšlení. Dítě ve věku 2 let potřebuje dětskou láhev s hračkou, aby vypadalo jako víceméně jako láhev, zatímco dítě ve věku 3 let může jako „láhev“ používat botu – její představivost uzavře mezeru mezi tím, co je skutečné, a tím, co předstírá .
Ve věku 3 let hra na předstírání vašeho dítěte plně vypukne: Toto je věk čajových večírků, stavenišť, bitev dinosaurů, pohádkových hradů a jízd na koních.
Ve věku 4 let bude vaše imaginativní hra vašeho dítěte zahrnovat ještě propracovanější scénáře předstírání, s rozšířenými dějovými liniemi a spoustou hraní postav. Jinými slovy, stejně tak zábavné jako malý člověk.
Jak pomoci vašemu dítěti objevit předstírací hru
Hračky, které se podobají předmětům ze skutečného světa, bývají velkým hitem, přičemž batolata podnikají první kroky k hraní rolí a věření. Dětská verze věcí pro dospělé, jako jsou klíče, telefony a nákupní vozíky, jsou skvělými prvními stavebními kameny pro předstíranou hru, stejně jako panenky, bloky, vozidla a pracovní oblečení.
Časté čtení příběhů nahlas vašemu dítěti – také povzbudí batolata, aby přizpůsobili scénáře a postavy pro své vlastní imaginativní účely.
Jak se vyvíjí věrná hra vašeho batole, představte si všestranné základní hračky, které jsou méně zjevně dětskou verzí něčeho ve skutečném světě. Lepenkovou krabicí může být raketová loď, kolébka nebo městský autobus. Prázdnou rolkou toaletního papíru může být dalekohled, mikrofon nebo tunel. Osuškou může být pelerína, deka nebo sněhové pole. Nechte své batole vést předstíranou hru – možná vás překvapí původní použití, které by mohlo vymyslet například pro prázdnou přepravku na vejce.
Čeho se nemusíte obávat
Předstíraná hra vašeho batolete může způsobit několik velmi reálných otázek: Co uděláte, když trvá na tom, že si do předškolního věku (už třetí den po sobě) vezme noční košili, protože to jsou šaty její magické královny? Jak přesměrujete masivní migraci dinosaurů, která se dostala pod kuchyňský stůl právě včas na večeři?
Snažte se být flexibilní v mezích toho, co je bezpečné. Nastavení a vynucování pravidel (například „žádné zasažení kouzelnou hůlkou“) je vhodné, ale je také užitečné si uvědomit, že batolata se dosud nenaučila, že existují hranice mezi skutečným a předstíraným, veřejným a soukromým. Jak vaše dítě roste, bude tu spousta příležitostí učit tyto lekce – vyberte si své bitvy a sledujte své instinkty o tom, co je pro vaši rodinu správné.
Stejně jako mnoho batolat (ve skutečnosti asi dvě třetiny dětí ve věku do 7 let!), I váš malý by mohl vymyslet imaginárního přítele. Na rozdíl od toho, co jste možná slyšeli, to neznamená, že je osamělé, nebo že jej převzal jeho fantasy svět. Odborníci nyní zdůrazňují, že vynález imaginárního přítele signalizuje, že dítě je kreativní a sociální. Imaginární kamarádka vašeho batolete mu dává způsob, jak se vyjádřit, vyřešit problém a dát jeho symbolické hře nový rozměr.
Nejlépe uděláte, když budete následovat vedení svého malého a „spřátelíte se“ s jeho imaginárním kamarádem, zajímáte se o to, jak si spolu hrají, a podpoříte kreativitu vašeho dítěte.


Leave a Comment